Är sambos avsikt av egendom avgörande för att den ska anses som samboegendom?

Hej!

Jag och min man är sambo och bor tillsammans i ett hus han ärvt som enskild egendom. För några år sedan bliev granntomten till huset där vi bor till salu och min kille köpte den på egen hand.

Min man har nu tänkt att bygga ett kombinerat förråds- och gäststuga på den angränsande tomten. Vad gäller vid eventuell skilsmässa/dödsfall. Har jag någon rätt till tomten med förråds/gäststugan? Spelar det någon roll om vi har våra gemensamma prylar såsom gräsklippare/cyklar/bil etc där eller om min man nyttjar förrådsutrymmet för sitt egna företag? Våra gemensamma gäster kommer ju att kunna bo/vistas i den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du i frågan nämner dig och din kille som sambos, antar jag att ni är sambos och inte gifta, vilket gör Sambolagen (SamboL) tillämplig för att besvara din fråga, enligt 1 § SamboL.

Er gemensamma bostad och bohag är det som utgör er samboegendom, enligt 3 § SamboL. Med er gemensamma bostad anses den bostad som någon av er eller båda äger, som är avsedd som ert gemensamma hem och att egendomen används för detta ändamål, enligt 5 § SamboL. Men enligt informationen i din fråga bor du och din sambo i ett hus som din sambo har ärvt som enskild egendom, vilket gör att huset inte anses som samboegendom enligt 4 § SamboL.

När det kommer till den tomt som din sambo har köpt, kan den anses som samboegendom, om den har köpts för ert gemensamma bruk, enligt 3 § SamboL. Det som är er samboegendom är den egendom som kommer att ingå i er bodelning om ert samboförhållande upphör, enligt 8 § SamboL. Med anledningen av att era gemensamma saker som gräsklippare, cykel, bil och annat ska utnyttja förrådsutrymmet på tomten, kan det argumenteras för att tomten ska anses ha köpts för ert gemensamma bruk. Att förrådet på tomten ska utnyttjas för era gemensamma gäster skulle också kunna vara en anledning till att tomten köptes för ert gemensamma bruk. Det som talar emot att tomten inte skulle anses som er samboegendom är för att din sambo ska utnyttja förrådet på tomten för sitt företag, vilket skulle kunna vara en anledning till att han köpte tomten för sitt företags ändamål och inte ert gemensamma.

Det jag kan råda dig till är att fråga din sambo om hans avsikt med köpet av tomten. Var köpet av tomten till för ert gemensamma bruk, eller var det för din sambos egna bruk, med tanke på hans företag? Anledningen till att jag råder dig om detta beror på att tomten i ditt fall kan ses som både samboegendom och icke-samboegendom, beroende på din sambos avsikt när han köpte tomten. Detta gör att det är svårt att göra en bedömning om tomten ska anses som samboegendom eller inte utan att veta din sambos avsikt.

Sammanfattande svar

Tomten kan utgöra en del av er samboegendom och ingå i er bodelning vid upphörande av ert förhållande, om din sambos avsikt var att köpa tomten för ert gemensamma bruk. Om din sambo inte köpte tomten för ert gemensamma bruk, anses inte tomten som er samboegendom och ingår därmed inte i er bodelning. Prata gärna med din sambo om köpet och om du har några vidare funderingar eller frågor om detta är det bara att du hör av dig till oss igen.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Maja TryggRådgivare