Är sambolagen tillämplig på särbor?

Hej! Jag flyttade till min partner 2018 in i hans hus. Under tiden 2018-2020 bygde jag ett eget litet hus på 60 km som är mitt för egna pengar. 2020 när huset var färdigställt skrev jag mig där och står fortfarande skriven där. Så vi är särbo fast fortfarande ett par. Nu undrar jag förstås om vi behöver ett samboavtal? Att jag inte ska ha något ur hans egendom förstår jag, men kan han kräva mig på pengar vid eventuell separation?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen

Sambolagen är tillämplig på två personer som stadigvarande bor tillsammans och har en romantisk relation, 1 § SamboL. Samboförhållandet upphör i juridisk mening när paret flyttar isär, 2 § SamboL. Detta innebär att sambolagen sannolikt har varit tillämplig på ert parförhållande under 2018-2020, då ni bodde tillsammans. När ett samboförhållande upphör ska en bodelning äga rum om någon av samborna begär detta, vilket måste göras senast 1 år från samboförhållandets upphörande, 8 § SamboL

I bodelningen ingår den såkallade samboegendomen, 8 § SamboL. Vad som är samboegendom framgår av 3 § SamboL. En grundläggande förutsättning för att egendom ska ingå i sambodelningen är att egendomen har förvärvats för gemensam användning. Sambor kan styra över bodelningen genom att upprätta ett samboavtal, 9 § SamboL. Sambor får avtala att bodelning inte alls ska ske eller att viss samboegendom inte ska ingå i bodelningen.

Bedömning i ditt fall

Sambolagen är inte tillämplig på ett särboförhållande. Något samboavtal behövs inte upprättas eftersom sambolagen inte är tillämplig. Om ni separerar kommer inte din särbo att kunna göra anspråk på egendom som du införskaffat under tiden som särbo.

Det framgår dock att ni har varit sambos vid ett tillfälle. Det innebär att den bostad som du byggt under den tiden kan utgöra samboegendom enligt 3 § SamboL. Det avgörande är om uppförandet av bostaden har skett i syfte att ni gemensamt skulle bo där. Som jag tolkar frågan det, verkar det inte ha funnits någon gemensam avsikt att bo i det nya huset. Detta skulle innebära att bostaden inte utgör samboegendom. Om tanken var att ni skulle bosätta er i det nya huset under tiden som du byggde det och ni senare bestämde er för att flytta isär, kan bostaden alltså utgöra samboegendom.

Det framgår dock att samboförhållandet upphörde år 2020. Detta innebär att din särbo ska ha framställt anspråk på bodelning ett år senare, det vill säga år 2021. Sammanfattningsvis så har tidsfristen för att begära bodelning enligt sambolagen upphört, så din särbo kan inte kräva dig på pengar enligt sambolagen vid en eventuell separation.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Ellen RudeklintRådgivare