Är sambolagen dispositiv?

Hej

Sambolagen är dispositiv står på flera ställen, men jag har inte hittat det i själva lagen. Var o hur framgår detta?

Hälsar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skillnaden mellan tvingande och dispositiva regler är att tvingande regler alltid gäller oavsett vad parterna avtalat om, medan dispositiva regler kan åsidosättas om parterna kommit överens om detta.

Flera delar i sambolagen är dispositiva och kan avtalas bort. Detta framgår av 9 § som lyder enligt följande:

"Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de ändra vad som tidigare överenskommits."

Detta innebär att om samborna inte kommit överens om annat gäller sambolagen rakt av. Om samborna däremot upprättat ett så kallat samboavtal kan alla, eller endast delar av, reglerna om bodelning åsidosättas, beroende på vad samborna kommit överens om. Ett samboavtal ska upprättas skriftligen och undertecknas av samborna. Olikt ett äktenskapsförord som gäller för gifta makar behöver ett samboavtal inte registreras hos Skatteverket för att vara giltigt.

Det finns en regel i sambolagen som inte kan åsidosättas även om samborna upprättat ett samboavtal som anger annat. Detta gäller rätten för den ena sambon att ta över en gemensam bostad som tillhör den andra sambon (22 § sambolagen). Denna rätt gäller endast hyres- eller bostadsrätter, och det är den sambo som bäst behöver bostaden som kan överta den. Ett sådant övertagande ska anses skäligt, och om samborna inte har gemensamma barn kan det ske endast om det föreligger synnerliga skäl. Denna rätt att ta över en bostad kan inte avtalas bort genom ett samboavtal.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare