Är det lagligt med rattkula i personbil?

Hej.

Jag har en fråga om det är olagligt att ha en rattkula i en vanlig personbil?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En rattkula monteras på bilens ratt och ser ut ungefär som en kort växelspak med en roterande topp. Rattkulor används huvudsakligen av yrkesförare för avlastning, men kan även användas av personer med funktionsnedsättningar för att enklare kunna manövrera sin bil.

Jag har inte kunnat hitta några rättsfall eller författningar som förbjuder användadet av rattkulor, slutsatsen är därför att rattkulor är lagliga oavsett om de används i last-, person- eller mopedbil. I princip alla säljare av bil- och fritidsprodukter lagerhåller en eller flera sorter, så det torde finnas många förare av personbilar som redan använder dem.

Jag hoppas din fråga blivit besvarad, tveka inte på att höra av dig om jag varit otydlig eller om du har fler frågor.

Aram ShokorRådgivare