FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/05/2018

Är rätten bunden till lagen som parterna åberopat och vad gäller vid felaktig tillämpning?

Hej Lawline! Är tingsrätten bunden till att följa konsumentköplagens lagtext eller kan domstolen välja att döma precis tvärtom?

Kan tingsrättens ordförande ställas tills svars för felaktiga domskäl?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Min uppfattning av din fråga är att det rör sig om en indispositiv tvist mellan dig och en part (en tvist där förlikning är tillåten). Grundregeln, den s.k. dispositionsprincipen, är då att ni som parter styr rättegången genom de rättsfakta ni åberopar (17 kap. 3 § rättegångsbalken (RB)). En annan princip som inskränker detta är jura novit curia. Den sistnämnda principen innebär att domstolen kan lagen och att det är rätten som prövar vilka rättsregler som är tillämpliga (NJA 2004 s. 743). Svaret på denna delfråga är alltså att: nej, domstolen är inte bunden av att följa viss lagtext som ni parter åberopar. Domstolen är fri att tillämpa vilken lag som de anser är mest passande i fallet.

Hur godtyckligt som helst får lagtillämpningen dock inte ske. Domare ska följa god domarsed, beakta allas likhet inför lagen och utöva saklighet, vilket utläses ur grundlagen (se t.ex. 1 kap. 2 § och 1 kap. 9 § regeringsformen). Om domstolen tillämpat fel lag utgör det rättegångsfel. Hovrätten ska då undanröja tingsrättens dom och återförvisa det till tingsrätten (50 kap. 26 § RB). Undanröjandet av tingsrättens dom innebär att tingsrättens avgörande fråntas sin giltighet genom beslut av hovrätten. Detta betyder att det sker en ny prövning av materialet (yrkanden, grunder osv.).

Om du misstänker att rättegångsfel föreligger ska du överklaga tingsrättens dom till hovrätten och begära ändringsdispens (49 kap. 14 § 1 p. RB). Ändringsdispens innebär att hovrätten ska pröva om det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som tingsrätten har kommit till. Överklagandet ska ske skriftligen och ha lämnats in till tingsrätten inom tre veckor från den dag då domen meddelades (50 kap. 1 § RB).

Du är välkommen att vända dig till några av våra jurister om du vill ha hjälp med överklagandet: 08-533 300 04.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare