Är pengar som jag gett i gåva till min dotter hennes enskilda egendom om hon flyttar ihop med sin fästmö?

Dotter har fått 500000:- i gåva.

Är det hennes enskilda egendom om hon flyttar ihop med fästman i gemensamt boende?

Lawline svarar

Hej! Det är jätteroligt att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag har uppfattat din fråga som du undrar huruvida en gåva i form av pengar blir enskild egendom i ett samboförhållande. Regler kring sambolagen hittar du (här.)

När sambor separerar eller den ena sambon går bort, görs det en så kallad bodelning, Sambolagen 8 §. Det innebär att vissa saker delas upp mellan samborna och det delas lika oavsett vem som betalat för egendomen. Det är endast samboegendom som förvärvats för gemensamt bruk som ingår i en bodelning. Pengar utgör inte samboegendom utan det gör bostad och bohag (d.v.s. bostad samt möbler och annat i lägenheten), SamboL 3 §. Ifall gåvan är i form av pengar och dessa ligger kvar på din dotters konto så ingår detta alltså inte i en bodelning.

Däremot låt säga att din dotter och hennes fästmö flyttar in i en bostad som de förvärvats för gemensamt bruk och pengarna sedan används till bostaden eller bohaget, t.ex. renovering eller nya möbler, då kan det hända att pengarna ingår i en framtida bodelning. Huvudregeln är alltså att en gåva i form av pengar inte är samboegendom så länge pengarna finns på hennes konto. Det kan dock uppstå situationer där pengarna ändå går till sambon vid separation ifall hon använt pengarna till köp för gemensamt bruk. Om hon däremot köper något för enskild bruk (som inte är till bostaden eller bohaget), då är det fortfarande hennes enskilda egendom.

Gåvobrev eller samboavtal

Det du kan göra är att ge gåvan med villkoret att den ska vara hennes enskilda egendom i enlighet med Sambolagen 4 §. Denna bestämmelse säger att sådant som "träder in istället" för denna enskilda egendom också är att anse som enskild. Detta innebär att pengar som mottagits genom gåva med villkor om att de ska vara en sambos enskilda egendom, fortsätter att vara enskild egendom trots att de används till att exempelvis renovera ett hus (renoveringen är det som "ersätter" pengarna).

Lawline hjälper till med att skriva gåvobrev (se här). Även din dotter kan vända sig till oss på Lawline om hon behöver hjälp med att upprätta ett samboavtal för att säkerställa vad som blir hennes enskilda egendom vid eventuell bodelning, (se här).

Hoppas du fick svar på din fråga! Annars är du jättevälkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Ceda ImranovaRådgivare