Är pengar från en fond en inkomst som kan räknas av från försörjningsstöder?

Jag har fått 6000 kr från en stipendium fond och jag har för tillfället försörjningsstöd. Kan socialen dra av den summan från mitt försörjningsstöd eller hur räknas gåvor som man får från stiftelser och fonder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Är pengar från fond en inkomst som kan räknas av från försörjningsstödet?

Socialnämnden ska vid en beräkning av försörjningsstödet räkna med alla de inkomster som en person har. Dessa inkomster ska räknas av från försörjningsstödet, eftersom en person som har ekonomiska tillgångar måste använda sig dessa för att försörja sig själv (4 kap. 1 § Socialtjänstlagen).

Eftersom du har fått pengar från en fond blir dessa en ekonomisk tillgång för dig som du kan använda för att försörja dig själv. Vid beräkning av ditt försörjningsstöd får socialnämnden dra av denna summa från ditt försörjningsstöd. Men vissa inkomster bör socialnämnden dock i regel inte räkna med, exempel på detta kan vara pengar från fonder. Men då ska dessa fondmedel vara avsedda för ett visst ändamål (SOSFS 2013:1 s. 20).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare