Är överlåtelsehandlingar att se som allmänna handlingar?

Hej! Jag är medlem i en bostadsrättsförening. Jag undrar om överlåtelser är offentliga handlingar dvs har jag tillgång till dem för att se vem som äger respektive lägenhet? Tack Martina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten att ta del av allmänna handlingar regleras i Tryckfrihetsförordningen 2 kap.
3§ i andra kapitlet definierar vad som är att se som handling, vilket är ”framställning i skrift eller bild samt upptagning som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel.” Av detta kan alltså förstås att information på något föremål är att se som handling. För att handlingen ska vara allmän krävs att den ” förvaras hos myndighet och enligt 6 eller 7§ är att anse som inkommen till eller upprättad hos myndighet.” Handlingar som inkommit till en myndighet, förvaras hos en myndighet eller är upprättad inom en myndighet är därmed att klassa som allmänna handlingar

Din fråga rör överlåtelser inom en bostadsrättsförening och om dessa är allmänna handlingar. Som generellt svar skulle jag säga nej. Kravet på information på något föremål är uppfyllt genom att det rör sig om information på ett papper. Men om inget av kraven på upprättande, förvarande eller inkommande till myndighet är uppfyllt är inte en överlåtelsehandling att se som allmän handling. Har däremot en överlåtelsehandling uppfyllt nämnda krav på samröre till en myndighet är den att se som allmän och du kan begära ut den.

Länk till tryckfrihetsförordning har du https://lagen.nu/1949:105

Jag hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare