Är muntligt avtal bindande?

Hej!

Jag undrar om mitt muntliga avtal gällande samtycke från styrelsens ordförande som gjordes 1996 gällande samtycke av att jag bor i min fars lägenhet är bindande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

I de allra flesta fall är ett avtals giltighet inte beroende av en viss form (ex. skriftligt avtal). Inte heller i ditt fall är avtalet beroende av en viss form, vilket gör att den muntliga överenskommelsen du hade med styrelsen är bindande. Problemet med att du har ett muntligt avtal är att vid en eventuell tvist är ett muntligt avtal givetvis mycket svårare att bevisa.

Mikael JonassonRådgivare