Är muntliga avtal giltiga gällande hyreskontrakt?

Jag har varit inneboende fyra månader skulle få hyra lägenheten i andra hand i maj pga att hon som bor där skall flytta utomlands. Hon sa för tre dagar sen att jag måste vara ute ur lägenheten senast sista februari. Vi har bara sagt allt muntligt. Så min fråga är, vad har jag för rättighet? Måste jag flytta redan sista februari eller får jag mera tid till att hitta ett nytt boende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

När det kommer till hyreskontrakt är avtalsformen inte baserat på formkrav. Det innebär att alla avtal oberoende av hur de kom till är giltiga. Även muntliga avtal är således giltiga. Jag tolkar det du skriver som att du och din hyresvärd kommit överens om att du ska få hyra lägenheten fram till maj. Du har alltså rätt att hyra lägenheten fram till maj och om denne säger upp avtalet tidigare kan det vara fråga om ett kontraktsbrott. Viktigt att komma ihåg är dock att svagheten med muntliga avtal är att det blir mycket svårare att bevisa innehållet i avtalet.

Kontentan är att muntliga avtal när det kommer till hyreskontrakt är lika giltiga som skriftliga kontrakt men problem uppstår ofta kring bevisningen om vad avtalet innehåller.

Mikael JonassonRådgivare