Är muntliga avtal giltiga?

Hej Lawline.

Jag och min fru kom tillsammans överens om att vi äntligen skulle ansöka om att få byta lägenhet. Detta diskuterade vi och bestämde för ungefär ett halvår sen och nu när jag tar upp detta så påstår hon helt plötsligt från ingenstans att hon itne vill det. Hur kan det vara okej när vi ingått ett "avtal" med varann eller räknas det inte som det? Hon påstår det inte är bindande för vi inte signat något , så undrar vad som gäller om det verkligen inte är bindande med muntliga avtal där vi var helt seriösa med de vi kom överens om!!?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom denna fråga handlar om avtal blir avtalslagen tillämplig.

Enligt 1 kap. 1 § avtalslagen ingås avtal genom att en part inkommer med ett så kallad anbud som är ett förslag, och där motparten med en så kallad accept, som är ett ja till att ingå det föreslagna. Avtal kan ingås både skriftligen och muntligen, man. utgår ifrån att avtal är bindande för alla parter som ingått det. Detta är en huvudregel som helt enkelt säger att alla avtal ska hållas.

I ert fall innebär det att om ni ingick avtalet med samma förutsättningar, det vill säga att ni haft en gemensam partsvilja och där ni avgivit en viljeförklaring, så ska alltså avtalet hållas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare