Är muntliga avtal bindande?

Hej.

Kom muntligt överens med min arbetsgivare om att få åka till och från jobbet på arbetstid vilket tar 1 timme vardera riktning.

Det vill dom helt plötsligt ändra på, är det något dom bara kan göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett muntligt avtal är rättsligt bindande mellan parterna som sluter det (se lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område). Rättsligt sett har muntliga avtal samma rättsverkan som skriftligt avtal utom i de avseenden där det i lag finns föreskrivet att avtalet måste vara skriftligt för att gälla.

Problematiken med muntliga avtal är att de är svåra att bevisa och den som påstår att ett avtal föreligger har bevisbördan om en tvist skulle uppstå. Bevisbördan innebär att personen ska bevisa att ett avtal föreligger vilket man kan göra t.ex. genom att det finns vittnen som kan bekräfta att avtalet ingicks. Om inga vittnen finns har domstolen endast parternas olika utsagor att gå på och således kommer den som har bevisbördan ha det svårare eftersom denne måste övertyga rätten.

Juridiskt sett har de inte rätt att bara ändra ert muntliga avtal eftersom det är giltigt, avtal är till för att hållas (pacta sunt servanda). Dock finns det inte mycket du kan göra om de bryter det ni kommit överens om. Rent teoretiskt kan du väcka talan i domstol men det är i förhållande till rättegångskostnader oftast inte värt det eftersom det kostar mer än vad det ger.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare