Är misshandel civilrätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Misshandel är ett brott som regleras i brottsbalken (3 kap. 5 § BrB). Alla brott i brottsbalken sorteras till straffrätten i juridiska sammanhang och detta är en del av offentligrätten. Allt som berör den enskildes förhållande till det allmänna är offentlig rätt. Skillnaden mellan offentligrätt och civilrätt brukar förklaras som att civilrätten handlar om förhållandet direkt mellan enskilda personer medan den offentliga rätten handlar om förhållandet mellan enskilda och det allmänna (staten).

Misshandel tillhör således inte civilrätten.

Om du däremot begär skadestånd enligt skadeståndslagen för att du blivit utsatt för en misshandel så är ditt skadeståndsanspråk att sortera som civilrätt.

Hoppas att jag besvarat din fråga, och har du ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare