Är min bostadsrätt samboegendom?

Hej

Vi har varit sambos i tio år. Bott i en hyresrätt. Jag/ vi behövde en paus. Jag köpte då en bostadsrätt och vi blev särbos för ett tag. Nu fungerade det tyvärr inte och vi gled ifrån varandra ännu mer.

Jag köpte alltså lägenheten under tiden vi bodde tillsammns. Vi har inte skrivit några papper eller sådant, ( har inga barn) har han rätt till min bostadsrätt?

Tacksam för svar! Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att kunna besvara din fråga kommer jag använda mig av sambolagen (SamboL).

Då ert samboförhållande upphört kan någon av er begära bodelning. En bodelning innebär att ni delar lika på er samboegendom (SamboL 8 §).

Är bostadsrätten samboegendom?

Samboegendom är er permanenta bostad och bohag (t.ex. möbler) som ni har köpt för att använda gemensamt (SamboL 3 §). Det innebär att om du skulle köpt bostadsrätten innan ni flyttade ihop så hade det inte räknats som samboegendom. I det här fallet har du däremot köpt bostaden medan ni fortfarande var sambor och vanligtvis utgår en från att bostaden då är köpt för gemensam användning. Dock så tror jag att eftersom hyresrätten har varit er gemensamma bostad är det den som i så fall borde anses som er permanenta bostad och alltså inte bostadsrätten du köpt senare. Dessutom har du inte köpt bostadsrätten för att ni ska bo i den tillsammans och därför borde den inte räknas som samboegendom och borde rimligtvis heller inte ingå i en bodelning.

Sammanfattning och råd

Eftersom ni har haft hyresrätten som permanentbostad och du inte har köpt bostadsrätten för att ni ska använda den gemensamt skulle jag tro att den heller inte är samboegendom. Det innebär att bostadsrätten inte ska ingå i en bodelning och att din före detta sambo heller inte har rätt till bostadsrätten.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du skulle ha ytterligare frågar får du gärna återkomma eller höra av dig till Lawlines telefontjänst.

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare