Är Melanotan lagligt?

Undrar kring regler angående ämnet, 'Melanotan'. Som handeln ser ut i landet, är det olagligt att köpa eller inneha och sälja detta ämne? Finns det några föreskrifter eller kan en sån verksamhet bedrivas lagligt i Sverige i dagsläget och beskattas som vanligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är lagligt att köpa, inneha och sälja Melanotan i Sverige. Produkten omfattas av läkemedelslagen enligt Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 1995:9) om tillämpning av läkemedelslagen (1992:859) på vissa varor, ändrad genom LVFS 2005:8.

Melanotan är i nuläget inte narkotikaklassat och det är därför inte olagligt att inneha eller använda det. Läkemedelsverket har klassificerat produkten som ett läkemedel eftersom det är ett injektionsmedel som inte är en medicinteknisk produkt, men produkten är inte godkänd för försäljning någonstans i EU.

Om Melanotan

Melanotan uppges vara ett injektionspreparat som ska blandas, doseras och injiceras under huden. Då det inte är ett godkänt läkemedel är inte hela biverkningsbilden klarlagd. Att utan tillräckliga kunskaper bereda och injicera läkemedel i kroppen ökar risken för till exempel feldosering och infektioner orsakade av bakterier som kan leda till blodförgiftning.

Läkemedelsverket uppmanar konsumenter att inte använda Melanotan. Även Norge och Danmark har gått ut med samma budskap.

Olagligt att bedriva verksamhet och sälja melanotan

Melanotan är inte godkänd som läkemedel i varken Sverige eller centralt i EU och därför är all försäljning av produkten i Sverige olaglig.

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare