Är man tvungen att betala hyra för en lägenhet som man inte längre bor i efter en separation?

Hej

Min brors sambo har bestämt sig för att inte vilja bo med honom längre och att han måste flytta ut omgående. Vi har därför packat ihop hans saker, delat upp deras gemensamma saker (lät henne få det mesta för att undvika konflikt) och flyttat honom hem till vår mor. Nu kräver före detta sambon att han trots detta skall betala halva hyran och elen 3 månader framåt då uppsägningstiden är på 3 månader. Vi anser detta inte är rimligt då han enligt henne skulle flytta ut omgående och därför gjort så utan möjlighet att ordna eget boende. Han å sin sida kontrar med att vilja ha tillbaka sin del av depositionsavgiften som han betalade vid inflytt i hyresrätten. Hon står ensam på kontraktet men muntliga överrenskommelsen var att båda skulle bo där när de flyttade in och betala hälften var.

Skulle hon framhärda 3 månaders halva hyra anser vi att han kunde bott kvar där dessa 3 månader (vilket han enligt henne inte fick) och då har nyttjanderätt av lägenheten trots att han inte längre bor där.

Vad gäller i dessa lägen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är den som är hyresgäst enligt hyreskontraktet som ansvarar för att hyran betalas till hyresvärden. Om två sambor bor ihop och hyreskontraktet är skrivet med enbart den ena av dem som avtalspart, så är det denne som ansvarar för att hyran betalas. Konsekvensen av detta är att det också är denne person som kan krävas på betalning av kronofogden i förlängningen.

Att folk som bor ihop vanligtvis betalar hälften av hyran var grundar sig helt och hållet på överenskommelser dem sinsemellan, och inte på någon bestämmelse i hyreslagen.

Applicerat på er situation så innebär det följande:

Om hyreskontraktet står på din brors sambo så ansvarar hon för att hyran betalas. Hon kan då inte ställa några krav på att din bror ska betala hyra, om de inte sinsemellan avtalat om detta. Då finns det nämligen ett bindande avtal de båda emellan som hon kan utnyttja genom att gå till domstol och kräva betalning. Detta är dock osannolikt av två anledningar. För det första kan jag tänka mig att ett sådant avtal (om de har ett) är gjort genom en muntlig överenskommelse, dvs de har inte skrivit något formellt avtal. En muntlig överenskommelse är oerhört svår att bevisa i ett mål i en domstol och kronofogden skulle troligtvis inte utfärda en exekutionstitel på basis av enbart en muntlig överenskommelse.
För det andra skulle rimligen ett sådant avtal (om det skulle bedömas att ett sådant finns) vara relativt kortfattat och vilken avtalstolkare som helst skulle troligtvis bedöma det som underförstått att hyran skulle betalas av de båda samborna gemensamt så länge samboförhållandet varar. En annan tolkning av förhållandet skulle krävt ett uttryckligt stöd i avtalet.

Om hyreskontraktet alltså står på din brors sambo så finns det troligtvis ingen anledning att oroa er över att din bror skulle behöva betala hyra för den tid han inte bor där. Det är hon som ansvarar för att betala hyran.

Om hyreskontraktet istället står på din bror blir det annorlunda. Då är han enligt kontraktet skyldig att betala hyra varje månad, och det är även honom myndigheterna kommer att gå efter när hyresvärden inte får betalt. Detta innebär dock även att det är han som innehar den rättsliga nyttjanderätten över lägenheten, vilket i förlängningen innebär att han bestämmer vem som får vistas i lägenheten. Han kan alltså bestämma om hon får bo där eller inte. En lösning på problemet är alltså att han ställer ett ultimatum till sin före detta sambo: antingen bor hon kvar i lägenheten och betalar hela hyran själv, eller så flyttar hon ut.
Om de flyttade in i lägenheten tillsammans med syfte att bo där tillsammans kan dock sambolagen spela en roll i sammanhanget och omöjliggöra din brors bestämmanderätt över vem som ska få bo i lägenheten. Det finns nämligen en bestämmelse i den lagen som innebär att hon, om hon behöver bostaden bäst, får överta den i bodelningen. Hon måste dock påkalla bodelning enligt sambolagen för att dessa regler ens ska bli tillämpliga.

Vad gäller depositionen finns det inga direkt tillämpliga regler, utan den regleras genom deras avtal sinsemellan. Om de betalat hälften av depositionen var, låter det också som rimligt att de ska dela på beloppet när det betalas tillbaka. Problemet här är ifall hon vägrar erkänna din brors rätt till hälften av beloppet. För att kräva tillbaka sin hälft av beloppet kan han då gå till exempelvis kronofogden, men han kan stöta på problem när det kommer till att faktiskt bevisa att det finns en överenskommelse de två sinsemellan (dvs samma problem som diskuterades ovan i samband med att din brors sambo skulle bevisa att avtal om att dela på hyran föreligger), eftersom överenskommelsen de har är muntlig. Det är av just det här skälet som man brukar föredra att reglera sådana här saker skriftligen.

Jag hoppas att ni fått svar på era funderingar, och lycka till!

Lucas CyrénRådgivare