Är man skyldig att svara i telefon när chefen ringer under semestern?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I semesterlagen finns reglerat att arbetstagaren, om inget annat avtalats, ska få en ledighetsperiod av minst fyra veckor någon gång under perioden juni till augusti. Bryter arbetsgivaren mot lagen kan den tvingas ersätta arbetstagaren ekonomiskt, dels för de kostnader det medför att avbryta en semesterresa, dels ett skade­stånd för själva avbrytandet i sig. Men det finns inget i lagen som hindrar arbetsgivaren att beordra in dig från semestern. I kollektivavtal, med mera, så kan det finnas ytterligare regler och avvikelser kring semester på just din arbetsplats, och detta kan skilja sig beroende på om man är offentligt eller privat anställd.

Semesterlagen är en skyddsreglering, vilket ger dig som anställd skydd då arbetsgivaren är skyldig att se till att du är helt ledig från arbetet under din semester. Därmed behöver du inte vara tillgänglig för arbetsgivaren utan har rätt att vara ledig. Semesterlagens syfte, med rätt till vila och återhämtning, innebär att du inte har någon skyldighet att vara nåbar på mobil eller mejl under semestern.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda SivanderRådgivare