Är man skyldig att erlägga handpenning vid bodelning mellan sambor?

Hej.

En undran om det här med sambolagen. Jag köpte hus tillsammans med min älskade i Augusti -17 vi äger 50/50 & har lika mycket i lån på huset. Han betalade handpenningen, inte jag. Nu uppdagades det att han haft fler "affärer" på sidan av vår relation & jag tänker bryta den.

Han menar att jag måste betala halva handpenningen om Jag ska flytta annars har han inte råd att bo kvar?

Hur ligger detta till egentligen.

Mvh Förvirrad kvinna.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du skriver så är det sambolagen (SamboL) som ska tillämpas i ditt fall. Eftersom ni köpte huset med syfte att använda det som er gemensamma bostad så räknas det som samboegendom (3 § SamboL). Det spelar ingen roll att din sambo har betalat handpenningen på huset själv, det spelar inte ens någon roll om han skulle ha betalat hela huset själv. Huset kommer fortfarande vara samboegendom om ni köpt det som gemensam bostad.

Det du behöver göra för att få till en ordentlig delning av huset är att begära en bodelning, och det är jätteviktigt att du gör det senast ett år efter att ert samboförhållande upphör (8 § 2 st. SamboL), annars går rätten till bodelning förlorad. Vid bodelningen delas all samboegendom lika mellan er (14 § SamboL), vilket innebär att även huset ingår. Om ni inte kan enas om bodelning så kan du vända dig till tingsrätten och ansöka om att få hjälp av en bodelningsförrättare (17 kap. 1 § ÄktB, som även gäller för sambos enligt 26 § SamboL).

Alltså: Det finns inget stöd i sambolagen för att du ska behöva betala handpenningen. Det tycks inte heller som att ni skrivit något skuldebrev om att du ska betala en del av handpenningen, och då blir det svårt för din sambo att hävda att du rättsligt är förpliktad till det.

Jag hoppas att jag besvarat dina frågor, och har du ytterligare funderingar är du välkommen att skriva till oss igen, eller ringa oss på 08-533 300 04 mellan klockan 10.00-16-00.

Med vänlig hälsning,

Josefin TjernellRådgivare