FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/02/2023

Är man skadeståndsskyldig om man skadat golvet i någon annans hem?

I min bostadsrätt, gick min bror in med skor på , i mitt kök och satte sig vid köksbordet och gjorde långa och djupa repor i laminatgolv av ek. Golvet var 3 månader. Om det går att laga eller inte vet jag inte. Men sannolikt kommer det ändå att bli ganska dyrbart med en hantverkare ett par dagar eller i värsta fall lägga helt nytt golv, hall, kök och vardagsrum då allt hänger ihop. Min fråga: är min bror ansvarig för betalning av golvet?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du om din bror är skyldig att ersätta skador han gjort på ditt golv genom att gå in med skor. Eftersom din fråga handlar om skadestånd kommer jag använda mig av skadeståndslagen (SkL) när jag besvarar frågan.

Vad krävs för att du ska ha rätt till skadestånd?

För att din bror ska vara skyldig att ersätta sakskadan som uppstått ska han ha orsakat den genom vårdslöshet eller uppsåt (2 kap. 1 § SkL). Att gå in med skorna inomhus tillhör inte normen och borde anses vara vårdslöst beteende, vilket således innefattar skadeståndsansvar.

Utöver detta krävs även adekvat kausalitet för att din bror ska vara skyldig att ersätta skadorna. Detta innebär att det ska finnas en koppling mellan din brors vårdslösa agerande och skadorna som uppkom. Att laminat golv kan repas av att gå in med skor inomhus är något som borde är rimligt och inte oförutsägbart. Eftersom din brors vårdslösa agerande troligtvis uppfyller kravet på adekvat kausalitet så är han skyldig att ersätta skadorna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare