FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt05/10/2021

Är man icke skyldig eller oskyldig om man inte döms för brott av domstolen?

Hej,

Jag har haft diskussioner om hur svensk domstol bedömer den tilltalades skuld. Jag hävdar att domstolen bedömer den tilltalade såsom skyldig eller icke skyldig, inte skyldig eller oskyldig då jag anser att icke skyldig inte är det samma som oskyldig. Jämför amerikansk rättsprocess där domstolen dömer antingen guilty eller not guilty, inte guilty eller innocent.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om domstolen bedömer den tilltalade som icke skyldig eller oskyldig när domstolen kommer fram till att personen inte gjort sig skyldig till brott.

Till att börja med så är det ofta skillnad på den juridiska betydelsen av vissa termer och användningen av dessa termer i allmänspråklig mening. Det är också skillnad på vilka termer andra länder använder i sina rättsordningar.

Oskyldighetspresumtionen

I Sverige är en grundläggande straffrättslig/processuellrättslig princip den så kallade oskyldighetspresumtionen. Denna princip är till exempel reglerad i artikel 6.2 Europakonventionen. Denna princip innebär att den som är anklagad för brott ska betraktas som oskyldig tills dess att hans skuld har blivit lagligen fastställd. Man är alltså bara skyldig om domstolen har dömt att den tilltalade är skyldig. Fram tills dess är man alltså oskyldig.

Sammantaget

Som svar på din fråga gäller alltså att om domstolen inte dömer den tilltalade för brott är man fortsatt oskyldig. Man blir alltså inte icke skyldig.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare