Är lägenhet en person köpt samboegendom?

Hej. Min syster har en lägenhet som hon köpt, står på lånen själv och betalat kostnaderna för själv. Hon har dock levt tillsammans med en man (förlovade) sedan innan hon köpte lägenheten och han har alltså bott i lägenheten under många år. Men inte betalat för den. Denne man har nu tyvärr hastigt avlidit. Han har barn, men inte med min syster. Vad gäller för henne nu, har hon ensam rätt till lägenheten, både nu och i framtiden om hon vill sälja, eller har hans utomstående barn rätt till något med lägenheten (nu eller vid framtida försäljning)?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom dem inte hunnit gifta sig än är din syster och hennes fästman sambor i lagens mening. Därför kommer svaren på din fråga finnas i sambolagen.

Vad händer när sambo avlider?

När en sambo avlider upplöses samboförhållandet (2 § punkt. 3 sambolagen). Eftersom samboförhållandet har upphört kan en sambo begära bodelning av samboegendomen (8 § sambolagen). Samboegendom är bostad och bohag (dvs. köksredskap, möbler eller liknande) som förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). I praktiken innebär detta att din syster har rätt till hälften av bostad och bohag och den avlidnes barn har rätt till den andra hälften.

Vad händer med lägenheten?

Att din syster är den som har köpt lägenheten, står på lånet och betalat kostnaden själv är inte avgörande för om lägenheten ingår i bodelningen. Inte heller spelar det någon . roll att hennes fästman aldrig betalat för den. Enligt sambolagen är det avgörande om "bostaden har förvärvats för gemensam användning och inte införskaffats med förbehåll om enskild egendom eller annat avtal" (3 § sambolagen). Du skriver att din syster levt med denna man sen innan de flyttade in i den lägenheten som din syster betalat för. Det tyder starkt på att lägenheten din syster köpte var tänkt som gemensam bostad för dem båda. Det innebär att lägenheten är deras gemensamma bostad och ingår i bodelningen (8 § sambolagen). Eftersom din systers fästman är berättigad till 50 % av lägenheten innebär detta att barnen, som är dödsbodelägare, är berättigad dessa 50 %. Det kan leda till att hon behöver köpa ut dem men kan också innebära att barnen kan tvinga fram en försäljning om din syster inte har råd att köpa ut dem (6 § samäganderättslagen).

Sammanfattande svar:

Lägenheten din syster har köpt är samboegendom och ägs efter fästmannens avlidande till 50 % av din syster och till 50 % av hans barn, förutsatt att det inte har funnits något förbehåll såsom att lägenheten är din systers enskilda egendom eller liknande har avtalats. Din syster har alltså inte ensamrätt till lägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare