Är köp av "nakenmassage" ett brott?

Hej Lwaline.

min fråga gäller "Nuru-massage"så kallade naken massage.

Är detta olagligt enligt svenska lag att köpa?.

Göra man sig skyldig till en sexueltjänst.tex sexbrott?.

Eller finns det inget i sexbrottsbalken som kan straffen för denna typ av massage?

Ställer frågan innan jag tänker köpa denna tjänst så man slipper pinsamheter med

polisen samt svenska lagboken.

Mvh mikael.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga återfinns i brottsbalken (BrB).

Vilket brott kan det vara fråga om?

Det brott det möjligtvis kan vara fråga om är köp av sexuell tjänst (6 kap. 11 § BrB). För att bestämmelsen ska tillämpas krävs att någon skaffar sig tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning.

Vad avses med "mot ersättning"?

Med "mot ersättning" avses såväl ekonomisk ersättning som ersättning av annat slag, exempelvis alkohol eller narkotika. Även den som erbjuder ersättning, men som sedan inte erlägger den utlovade ersättningen anses ha skaffat sig den sexuella förbindelsen, om den utlovade ersättning var en förutsättning för den sexuella förbindelsen.

Vad avses med "sexuell förbindelse"?

I första hand avses samlag. Av förarbeten till lagen framgår att även annat sexuellt umgänge räcker (prop 1997/98:55 s. 137). Förarbetena ger exempel på sådant som inte omfattas av kriminaliseringen, såsom striptease, nakenposering eller nakensällskap. Jag kan även notera ett rättsfall (AD 63/2007) varvid en person onanerade framför lättklädd kvinna mot ersättning. Vederbörande ansågs inte begått brottet "köp av sexuell tjänst".

Slutsats

"Sexuell förbindelse" är ett tämligen vagt begrepp. Mot bakgrund av förarbeten och rättsfall är min bedömning att massage, såsom massage får tolkas enligt vanlig folkmun, inte omfattas av brottet köp av sexuell tjänst, trots att massagen sker i naket tillstånd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare