Är kontrollnumret i personnumret offentligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I dag anses personnummer utgöra allmänna handlingar till följd av den offentlighetsprincip som råder i Sverige, denna princip framgår av 2 kap. 1 § Tryckfrihetsförordningen. En handling är framställningar i skrift och bild samt upptagningar som kan läsas. En handling är allmän om den upprättats hos en myndighet eller kommit in till en myndighet enligt 2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen. Att en handling upprättats eller kommit in har en väldigt bred betydelse och avser bl.a. personnummer vilket framgår av 2 kap. 6 och 7 § tryckfrihetsförordningen. Personnummer förekommer bland annat i folkbokföringen som hanteras av Skatteverket. Ett personnummer ska anses vara upprättad av Skatteverket som i sin tur är en myndighet. Därför är uppgifter så som personnummer i folkbokföringen en allmän handling, inbegripet den sista kontrollsiffran i personnumret.

Värt att tilläggas är att det finns ett lagförslag uppe i Riksdagen just nu om att utesluta personnummer från att klasificeras som allmäna handlingar på grund av det nya digitala samhället och den ökade risken för ID-kapning som följer med det.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare