Är konsumenttjänstlagen tillämplig vid förvaring av ytterkläder utan en motprestation från konsumenten?

Kan konsumenttjänstlagen vara tillämplig även fast det inte finns någon motprestation från konsumenten? I detta fall handlar det om att ett garderobsföretag på en bar har förvarat en jacka men inte mot någon betalning. Gäller ändå konsumenttjänstlagen då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om konsumenttjänstlagen är tillämplig när en bar kostnadsfritt erbjuder förvaring av ytterkläder. Jag utgår i det följande från att garderoben har varit bemannad.

Konsumenttjänstlagen gäller avtal som näringsidkare utför åt konsumenter då tjänsten avser förvaring av lösa saker. (1 § p. 3 Konsumenttjänstlagen). Praxis visar att det inte är avgörande om företaget har fått en ersättning för förvaringen. HD har i NJA 1983 s. 701 ansett att förvaring av ytterkläder på en restaurang varit en sådan tjänst även utan att det avtalats att garderob skulle ingå. Det faktum att det fanns ett särskilt utrymme för upphängning av ytterkläder talade för att restaurangen åtagit sig att utföra tjänsten och därmed ett ansvar att återlämna kläderna i samma skick. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har vidare rekommenderat att ersättning för en borttappad jacka betalas även då konsumenten inte betalat någon ersättning för förvaringen. Personen i fråga hade fått en numrerad bricka och betalat en entréavgift för att få gå in på puben. Det ansågs därför att parterna träffat ett avtal om förvaring och lagen var tillämplig. (se här)

Det är sammanfattningsvis möjligt att lagen är tillämplig även om förvaringen har varit kostnadsfri för konsumenten, beroende på omständigheterna i den konkreta situationen. Det innebär att lagens regler om fel hos tjänsten (9-10 §§) och näringsidkarens skadeståndsskyldighet (31-32 §§) gör sig gällande.

Hoppas ovanstående besvarar din fråga, om inte är du välkommen att ställa en ny!

Vänligen,

Fredrika SköldRådgivare