Är konkurrensklausulen skälig?

Angående konkurrensklausul i aktieägaravtal.

Juni 2012: Vår huvudägare erbjuder mig att köpa 0,5 % aktier i bolaget. Jag tackar till en början nej till delägarskap med motivering att aktieägaravtalets konkurrensklausul är tuff. Efter förhandlingar avtalar huvudägare och jag muntligt att jag skall få köpa aktier löpande, så att jag äger totalt 2 % inom 12 månader, mot att jag blir delägare. Jag signerar aktieägaravtalet och blir delägare.

Aktieägaravtalet innehåller konkurrensklausul på 24 månader utan ersättning. Avtalsbrott innebär böter på upp till 500 000 SEK.

Juni 2013: Jag äger fortfarande 0,5 % och det är dags att följa upp det muntliga avtalet för att utöka ägandet till 2 %. Vår huvudägare meddelar att han inte tänker fullfölja vårt muntliga avtal.

Ovan nämnda avtalsbrott i kombination med mycket hög belastning under lång tid gör att jag känner mig slutkörd och behöver sjukskriva mig 3 månader för utmattning.

Mars 2014: Jag jobbar heltid utan att trivas och känner att jag behöver lämna företaget för att säkerställa min hälsa.

Jag behöver förstå konkurrensklausulen giltighet i detta fall, samt mina möjligheter att starta eget företag inom samma bransch?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt Avtalslagen 38§ så är konkurrensklausuler inte giltiga om de ”sträcker sig längre än vad som kan anses skäligt”, med andra ord så är konkurrensklausuler som utgångspunkt giltiga men kan jämkas eller helt åsidosättas om de är oskäliga.

När man bedömer skäligheten av en konkurrensklausul så ska man göra en helhetsbedömning av samtliga omständigheter och väga bolagets intresse av att ha klausulen gentemot de begränsningar som klausulen innebär för arbetstagaren. I ditt fall vet jag inte vad du har haft för position i bolaget eller om du har tillgång till viktig know-how som bolaget har ett berättigat intresse av att skydda och jag vet inte heller hur omfattande konkurrensklausulen är. Att klausulen sträcker sig över så lång tid och att du inte ska få ut någon ersättning tyder på att den är oskälig men det är inte avgörande och eftersom jag inte har fler omständigheter så kan jag tyvärr inte göra en bra bedömning av klausulens giltighet och kan inte heller svara på om du har möjlighet starta eget företag inom branschen. Jag tycker därför att du borde ta kontakt med en jurist som kan göra en bättre helhetsbedömning och du är naturligtvis varmt välkommen att höra av dig till någon av våra samarbetspartners.

Du kan läsa mer om konkurrensklausuler här http://lawline.se/answers/11784

Avtalslagen hittar du https://lagen.nu/1915:218

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare