FrågaFAMILJERÄTTGod man29/09/2020

Är jag som god man skyldig att ansöka om interimistiskt förvaltarskap till min huvudman?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är nej, du har ingen skyldighet att ansöka interimistiskt förvaltarskap till din huvudman. Däremot får du gör detta om du vill. Det är Socialnämnden som har skyldigheten att ansöka om interimistiskt förvaltarskap för en person i situationer där den enskildes angelägenheter kräver omedelbar vård. Detta ska göras till överförmyndarnämnden.

Återkom gärna om du har ytterligare funderingar! Annars önskar jag dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare