Är jag skyldig att försörja min före detta sambo?

Hej!

Jag och min sambo har separerat. Hon bor kvar i de gemensamma huset, som vi tillsammans står på lånet för. Varje månad sedan separationen har jag betalat in en summa pengar på vårt gemensamma sparkonto som skall täcka kostnader för huset. Så som lån, sophämtning, värm etc.

Eftersom jag har flyttat ur huset och nu betalar för en annan bostad undrar jag om jag är skyldig att sätta in pengar på de gemensamma konton mer än för lånet på huset, trots att jag inte bor där.

Vad är jag enligt lag tvungen att ännu hjälpa till att täcka kostnaderna för med andra ord?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Du har ingen försörjningsplikt gentemot din före detta sambo. Mellan gifta makar finns en försörjningsplikt (6 kap 1 § Äktenskapsbalk) men så är det inte för sambos. Däremot kan du vara solidariskt betalningsskyldig gentemot värmebolaget eller er sophämtare genom det avtal som ni har ingått med dom. I så fall kan du kontakta företagen i fråga och be att dom ska stryka dig från avtalet.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare