FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2018

Är jag återbetalningskyldig om jag fått för mycket lön?

Hej! Om arbetsgivaren har i misstag betalat ut för mycket i lön under 8 månader. Kan de då kräva tillbaka pengarna så som dom vill. Ex med att man skall betala tillbaka 5000 i månaden under en 5 månaders periord. Ingen normal människa som är ensamstående klarar ju det ? Borde man inte komma överens om en avbetalningsplan istället?

Lawline svarar

Hej och tack föra att du vänder dig till lawline med din fråga!

Återbetalningsskyldigheten
Det finns ingen lagreglering som reglerar den aktuella situationen utan följer istället av principen condictio in debiti. Huvudregeln är att en felaktig utbetalning från arbetsgivare till arbetstagare ska återbetalas. Från detta finns dock ett undantag om den anställde kan anses varit i god tro och har spenderat de felutbetalda pengarna, då finns ingen återbetalningsskyldighet. Med god tro menas om den anställde varken insett eller borde ha insett att betalningen var felaktigt.

Vid bedömningen om den anställde kan anses vara i god tro tas särskild hänsyn till beloppets storlek, om felaktiga utbetalningen varit återkommande och hur specifika lönespecifikationerna varit. Min tolkning av din fråga är att det handlar om ett större belopp som betalats ut under 8 månader. Dessa omständigheter talar enligt min bedömning för att den anställde är återbetalningsskyldig.

Delbetalning av beloppet
Arbetsgivaren har rätt till hela beloppet men det finns inga hinder att mellan parterna komma överens om att beloppet ska delbetalas enligt en avbetalningsplan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare