Är inkomstdeklarationer allmänna handlingar?

Hej, jag har en allmän fråga: Är det tillåtet att skaffa kopior på en annan persons tidigare inkomstdeklarationer, för att få veta deklarerade inkomster, avdrag m.m.? Alltså är de offentlig handling, eller är detta en förseelse/lagöverträde? Tack på förhand för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är en deklaration en allmän handling?

En del av offentlighetsprincipen är principen om handlingsoffentlighet, som innebär att alla svenska medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar. Detta framgår av 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen. Enligt 2 kap. 3 och 7 §§ tryckfrihetsförordningen blir en handling (deklaration) allmän när den upprättats hos en myndighet (Skatteverket). Det är först när Skatteverket tagit ett beslut (bestämt skatten) som deklarationen blir en allmän handling. Huvudregeln är att allmänna handlingar också är offentliga. Rätten att ta del av allmänna handlingar kan dock begränsas genom en sekretessgrund i 2 kap. 2 § tryckfrihetsförordningen. Handlingen blir genom sekretessen hemlig.

Sekretessgrunder

Enligt 27 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen är alla uppgifter om enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden sekretessbelagda när uppgifterna finns hos Skatteverket i syfte att bestämma skatt. Enligt 27 kap. 6 § offentlighets- och sekretesslagen är dock ett beslut om slutlig skatt offentligt.

Sammanfattning

Skatteverkets beslut om en enskilds inkomstbeskattning är en allmän handling som också är offentlig. Denna kan du alltså begära ut, och se exempelvis vad en person tjänar och ska betala i skatt. De flesta uppgifter i beslutet är dock sekretessbelagda.

Vänligen,

Charlotte AnderssonRådgivare