Är hundvakten eller hundägaren ansvarig om hunden biter någon?

Hej

Via en annons skulle min son bli fodervärd till en 10 månader amstaff. Han träffade ägaren och hunden eftersom allt kändes bra kom hunden till oss för att prova hur det gick tyvärr efter tre dagar hunden attackerade min son. Vi hade inte skrivit nån kontrakt/ papper med ägare, vem har ansvaret i detta fall? Min son har inte kunna gå på skola eller delta i sina fritids aktiviteter såret är djupa och jan gick sy. Vi har anmäl detta till våran försäkring men hon vägrar anmäla till sin eftersom hon skyller på oss

Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem bär ansvaret om en hund skadar någon?

S om utgångspunkt i frågor kring djur är lagen om tillsyn över katter och hundar.

Hundar ska enligt lagen hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sätt som säkerställer att den inte utgör fara för andra (1 § lagen om tillsyn över katter och hundar).

Den som äger eller har hand om hunden för tillfället (ex hundvakt eller hunddagis) har strikt ansvar över hunden, vilket innebär att personen är ansvarig oavsett om han eller hon är skyldig eller inte.

I detta fall har ni som hundvakter strikt ansvar över hunden, och inte ägaren.

Sammanfattning

Ägaren har i detta fall rätt i att det är ni som hundvakter som är ansvariga för skadan och inte hon som hundägare, men jag kan bara utgå ifrån vad som sagts i frågan. Vill ni få mer hjälp i ärendet rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare