Är hundvakten ansvarig för skadan hunden orsakat?

2 kompisar var hundvakt. Den hunden bet mig oprovocerat i foten när jag satt still i vattnet med min egen hund i knät (håller på att vänjer min hund vid vatten). Hunden som bet mig var kopplad. Jag fick åka till akuten och fick pencilin samt en stelkrampsspruta. Fick inte belasta foten på 2 dagar.

Vem är ansvarig att betala för utgifterna för händelsen som landade på 700kr? Ägaren till hunden eller hundvaktarna som höll i kopplet?

Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga om vem som är ansvarig för skadan hunden har orsakat kommer jag att tillämpa Lagen om tillsyn över hundar och katter.

En hund måste hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter (1 § lagen om tillsyn över hundar och katter).

En ägare eller innehavare av en hund har så kallat strikt ansvar över hunden. Detta innebär att personen är skyldig att ersätta för skadan som orsakats av en hund oavsett om han eller hon vållat skadan eller inte. Enligt lagens förarbeten kan innehavare innefatta även hunddagis, hundvakter och personer som till exempel lånat hunden för jakt. Detta innebär att det är personen som haft hand om hunden under tillfället, i detta fall hundvakten, som har haft strikt ansvar över hunden och därför måste ersätta skadan(19 § lagen om tillsyn över hundar och katter).

Hoppas du fått hjälp med din fråga, återkom gärna annars!

Hälsningar,

Julia LaxRådgivare