FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott05/02/2018

Är hot om självskadelse att betrakta som "förgripelse mot tjänsteman"?

Hej!

Jag undrar om brottsrubriceringen "Förgripelse mot tjänsteman" är tillämpbart vid situationer där referenter uttalar själmordshot till en tjänsteman i syfte att påverka ett myndighetsbeslut? T.ex. "om jag inte får uppehållstillstånd i Sverige så tar jag mitt liv".

Vänligen, Catrine

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Rekvisit för förgripelse mot tjänsteman

För att någon ska bli dömd för förgripelse mot tjänsteman krävs det att personen otillbörligen utför en gärning som syftar till att tvinga eller hindra tjänstemannen i sin myndighetsutövning. Handlingen/ gärningen ska medföra lidande, skada, annan olägenhet eller hot gentemot tjänstemannen. Alltså ska gärningsmannen ha uppsåt (till syfte) att tvinga eller hindra tjänstemannen samtidigt som hen åsamkas lidande, skada, annan olägenhet eller hot, 17 kap 2 § Brottsbalk (1962:700), BrB, se här https://lagen.nu/1962:700.

I en brottmålsrättegång har åklagaren som beviskrav att komma upp till "ställt utom rimligt tvivel", vilket är den högsta bevisbördan. Trots att det i vissa fall kan te sig som uppenbart att någon har begått ett brott så kommer inte utgången i rätten nödvändigtvis att se likadan ut.

Mål från hovrätten

Vad som åsyftas i motiven till 17 kap 2 § BrB är gärningar eller hot gärningar som skulle innebära angrepp på tjänstemannens skyddssfär, vilket i RH 1990:82 inte ansågs omfatta hot om att ta livet av sig för att tjänstemannen inte tog det beslut som önskades. Hovrättsråden var inte helt överens eftersom personen i det här fallet hade haft med sig en flaska med antändlig vätska samt en tändare, för att visa på att han menade allvar, vilket ansågs av ett råd utgöra förgripelse mot tjänsteman.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis så har det i rätten inte ansetts som att hot om att begå självmord utgör förgripelse mot tjänsteman. Som nämt tidigare var hovrättsråden inte helt överens, vilket innebär att liknande mål kan tas upp igen för att pröva och ytterligare klargöra rättsläget.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare