Är handlingar som endast förvaras hos myndighet för forskningsändamål allmänna?

Jag har haft lvu tidigare och varit tvångsplacerad på hvb hem. Jag har hört att papper hos soc gallras efter 5 år och att alla papper sedan strimlas sönder/slängs. Engligt soc i min kommun så är kommunen en av typ 5 kommuner som aldrig gallrar och slänger gamla papper pga forskning. Då undrar jag om någon annan myndighet fortfarande kan begära ut pappren om mig efter 5 år eftersom de aldrig gallras och slängs?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att handlingar som förvaras hos en myndighet är offentliga och allmänna, dvs att vem som helst kan begära ut dem. Detta sägs i 2 kap 1 § tryckfrihetsförordningen. Enligt 2 kap 14 § 3 p. tryckfrihetsförordningen, gäller dock att handlingar som endast förvaras hos en myndighet för forskningsändamål i bibliotek eller allmänt arkiv, inte är att anse som allmänna. Detta kan betyda att dina soc-handlingar inte längre är allmänna, då du beskriver att de inte gallras på grund av forskningsändamål. Är handlingarna inte längre allmänna, kan ingen, inte heller en annan myndighet, begära ut handlingarna längre som jag förstått det.

Det är dock svårt för mig att svara exakt på om handlingarna du undrar över är allmänna eller inte, då jag inte vet hur de förvaras hos myndigheten. Det krävs lite mer information för att kunna ge ett helt säkert svar. Men som jag förstått din beskrivning borde forskningsändamålet göra att handlingarna inte är allmänna.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Vill du ha mer detaljerad information rekommenderar jag dig att kontakta någon av våra jurister. Du mailar då info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare