Är fritidshus samboegendom?

Min mamma äger en sommarstuga som är inköpt av henne och hennes sambo står inte på några papper. Vad händer om han dör?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar utifrån din fråga att din mamma och hennes sambo inte har något samboavtal och att sambolagen därför att tillämplig fullt ut. Sambolagen reglerar bland annat bodelning mellan sambos när den ena sambon dör. Det betyder alltså att om din mammas sambo dör kommer det kunna ske en bodelning mellan dem enligt 8 § sambolagen, om din mamma begär det. Om din mamma inte begär bodelning kommer alltså ingen bodelning ske, och var och en behåller sin egendom.

I en bodelning mellan sambos ingår endast bostad och bohag, vilket följer av 3 § sambolagen. Din mammas sommarstuga lär inte räknas som deras gemensamma bostad, då det verkar som att den inte är förvärvad för gemensamt bruk. Dessutom framgår av 7 § sambolagen att egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål inte ska ingå i bodelning mellan sambos.

Slutsatsen blir att din mammas sommarstuga inte verkar kunna bli föremål för någon bodelning även om din mamma begär en sådan, då den inte är samboegendom.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Vill du läsa mer i sambolagen kan du klicka på länken ovan.

Lawline RådgivareRådgivare