FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/06/2020

Är fastigheten jag fått i gåva giftorättsgods?

Min svärmor har gett mig halva vår fastighet i gåva. Min man vill skilja sig. Måste jag sälja min del i fastigheten till honom? Vem bestämmer i så fall priset? Han vägrar låta mig överta huset. Spelar det någon roll att jag fått halva fastigheten som gåva vid bodelningen eller har jag samma ställning som vid allt annat giftorättgods?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huset är giftorättsgods och ska ingå i bodelningen om det inte var så att gåvan var villkorad med att den skulle vara din enskilda egendom (7 kap. 1 och 2 § 2 punkten ÄktB). Eftersom du inte skriver att du fick fastigheten i gåva med villkoret att den skulle vara din enskilda egendom utgår jag därför ifrån att fastigheten är giftorättsgods. Den ska därför ingå i bodelningen. (10 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att fastighetens värde ska räknas samman med allt annat giftorättsgods och sedan delas lika mellan dig och din man (11 kap. 1 och 3 § ÄktB). Hur ni sedan väljer att fördela giftorättsgodset mellan er är upp till er. I första hand ska man få sitt eget giftorättsgods tilldelat sig, men eftersom jag tolkar det som att ni äger hälften var av fastigheten är det den av er som bäst behöver fastigheten (om den är er gemensamma bostad) som har rätt att få behålla fastigheten (11 kap. 7 och 8 § ÄktB). Observera dock att värdet av giftorättsgodset ändå ska delas lika, så den av er som behåller fastigheten kommer behöva "lösa ut" den andra för att det ska bli lika mellan er.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare