Är ett testamente en offentlig handling?

Hej! Min moster har avlidit. Hon har inga egna barn. Jag är syskonbarn. Efter vi träffat begravningsentreprenör och planerat begravning och samtidigt beslutat att anlita deras rekommenderade juridiska samarbetspartner, så ringde juristen upp mig bara en timme senare. Jag förvånades över att juristen verkade väldigt insatt i det hela och frågade "hur kan juristen veta det?" Svaret var att "jag sitter här med bouppteckningen och testamentet som togs fram efter din mosters bortgångna make för 12 år sedan." Det är testamentet jag undrar över. Det var ju en kopia hon hade, för vi har originalet i Bankfack. Men är detta en offentlig handling? Det trodde inte jag och m.fl. jag talat med. Kan juristen bara plocka fram ett testamente så hursomhelst, och tillika på endast en timme?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett testamente i sig är inte en offentlig handling, men då testamentet har bifogats i bouppteckningen (som är en offentlig handling) har den blivit offentlig p.g.a. detta. Att en bouppteckning är en offentlig handling framkommer i 2 kap. 4 § tryckfrihetsförordningen eftersom den bl.a. är förvarad hos en myndighet. En sådan handling har alla rätt att ta del av enligt 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen.

Med vänliga hälsningar,

Hanna StenbergRådgivare