Är ett nybygge på en tomt som är enskild egendom samboegendom?

Hej,

Ponera att du är sambo. Den ena sambon har en tomt med ett sommarhus. Detta har denne ärvt och skall utgöra enskild egendom. Nu beslutar man sig för att bli sambos och vill således riva huset, för att bygga ett nytt hus för att planera en gemensam framtid i. Efter en sisådär 20 år går man separera vägar. Kan den andre sambon göra anspråk på huset som de byggt i syfte att bli gamla ihop i? Spelar det någon roll vem som betalat för bygget? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hejsan!

Jag har nu suttit och gjort som du har sagt, ponerat, länge, med denna fråga och den är väldigt klurig eftersom rättsläget är något osäkert.

Vad säger sambolagen?
Jag kan börja presentera grunderna i sambolagen. Där stadgas det att samboegendom (egendom som parterna kan göra anspråk på) kan endast utgöra gemensam bohag (vitvaror, möbler etc) och bostad. Ännu ett krav är att det har förvärvats för gemensamt bruk, sambolag 3 §. Ni har förvärvat bostaden i syfte att ni ska bo där tillsammans och det är eran gemensamma bostad. Än så länge är alltså eran gemensamma bostad en samboegendom, det finns dock undantag.

Undantaget är om det är enskild egendom, enligt sambolag 4 §.

Det är enskild egendom och således inte samboegendom å ena sidan, men det är även samboegendom eftersom det är eran gemensamma bostad samt att det har förvärvats för gemensamt bruk å andra sidan. Det finns således tolkningsutrymme.

För att komma fram till svaret bör man tolka bl.a testamentet samt jordabalken som har definitionen på vad fast egendom är. Enligt jordabalken är fast egendom endast jord, alltså endast tomten. Emellertid behövs detta tolkas med testamentet och testamentsförfattarens egentliga syfte med arvegodset samt hur stor vikt det läggs på att samboegendom ska vara det ni förvärvar tillsammans.

Detta är således en väldigt komplicerad fråga och jag kan endast uttrycka hur jag skulle döma och har således inget domstolsbeslut som jag kan gå efter.

Min slutsats
Enligt propositionen till äktenskapsbalken (prop 1986:87:1 s257) finns det starkt stöd för att det gemensamt förvärvda bostad samt bohag ska ha det utslagande effekten (sambolagen använder sig av samma reglering som äktenskapsbalken när det gäller detta område). Allt annat för mig hade rent ut sagt varit orättvist då det ligger stora mängden pengar i en byggnation som ett hus och att den ena på så vis skulle fått för mycket vinning för att det. I och för sig skulle detta endast gälla fastigheten och inte tomten.

Som sagt är det en komplicerad fråga och när det gäller sådana stora summor rekommenderar jag att kontakta en jurist eller advokat som kan ge gå igenom alla omständigheter och hjälpa er.

Allt gott!

Binh TranRådgivare