Är ett muntligt löfte att få köpa yta i en bostadsrättsförening bindande?

Hej

Jag bor i en Brf. Jag fick ett muntligt löfte på ett årsmöte om att få köpa till en yta som ligger i anslutning till min lägenhet.

Har ej hunnit få skriftligt på detta ännu, nu har en annan i Brf fått för sig att han istället vill köpa till denna yta.

Summan per m2 är bekräftad hos vår förvaltare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver i din fråga att det handlar om köp av en "yta" i en bostadsrättsförening. Enligt 6 kap. 4 § Bostadsrättslag (1991:614) måste ett avtal om överlåtelse av en bostadsrätt vara skriftligt för att gälla. Eftersom jag inte har någon mer information om vad ytan är för något tolkar jag det som att det är en yta som får likställas med sådan som avses i nämnda lag. Då krävs ett skriftligt avtal och erat muntliga avtal gäller alltså inte.

Hoppas att det här var svar på din fråga! Annars är du välkommen att ställa en ny fråga, kanske med en närmare beskrivning av vad ytan består av.

Jenny ÅngströmRådgivare