FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/06/2022

Utgör ett innehav av knivar i en husbil ett brott mot knivlagen?

Hej Med tanke på knivlagen så får man ju inte åka omkring med en kniv i bilen. Men när vi är ute och åker med vår husbil vad gäller då? Där har vi ju div knivar i besticklådan såsom brödkniv, skalkniv o köttknniv. Dessutom kan det hända att jag har med en fällkniv eller t.o.m. en slidkniv som används för friluftsliv o fiske. Genom vad som ovan beskrivits gör min fru o jag oss då dkylldiga till brott mot knivlagen`

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som din fråga aktualiserar är lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen). Jag kommer därför att utgå från den lagen i mitt svar till dig.

Knivar och andra stick- och skärvapen får inte innehas på allmän plats, eller i bil på allmän plats. I termen “bil” räknas husbilar också in (1 § första stycket knivlagen). Dock gäller inte förbudet om det med hänsyn till knivarnas art, ert behov av knivarna och övriga omständigheter är att anses som ett befogat innehav av knivarna (1 § andra stycket knivlagen). Det råder alltså inget absolut förbud att inneha de knivarna som du räknar upp i husbilen på allmän plats. Man gör här en helhetsbedömning över det sammanhang knivarna befinner sig i när lagligheten ska bedömas. Det ska framstå som ett naturligt och legitimt innehav av knivarna för att innehavet skall vara lagligt. Att inneha knivar i samband med camping, friluftsliv och fiske är inte något problem. Det rör sig ju då om typer av sammanhang som är naturliga för innehav av knivar och där risken för att knivarna kommer till brottslig användning är väldigt liten, därmed är innehav av kniv i dessa sammanhang befogat och lagligt. Knivarna i husbilen är inte heller några problem. Det rör sig om ett naturligt och legitimt sammanhang, knivarna behövs ju för matlagning. Det gäller dock att ni kommer ihåg att det rör sig om ett undantag mot huvudregeln, som ju är att ett straffbelagt förbud finns mot innehav av knivar på allmän plats (och i bil på allmän plats). Det är t.ex. aldrig lagligt att ha kniv med sig på nöjestillställningar eller idrottsevenemang (prop. 1989/90:129 s. 20 f). Jag skulle inte heller ta med mig någon kniv in i någon mataffär eller liknande.

Sammanfattningsvis ska det inte vara något problem att åka runt med knivarna i er husbil och inte heller några problem med att ta med för ändamålet lämpliga knivar ut på fiske och friluftsliv. Som du ser gäller i princip sunt förnuft här. Känns sammanhanget kniven befinner sig i fel, så är det oftast också olagligt.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare