FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/06/2018

Behöver jag en framtidsfullmakt om jag är ensamstående och har ett barn?

Är ensamstående och har ett barn behöver jag en framtidsfullmakt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du behöver inte en framtidsfullmakt för att du är ensamstående och har barn. Om du har en framtidsfullmakt eller inte påverkar däremot utgången om du exempelvis skulle bli sjuk i framtiden. Nedan kommer jag att redogöra för vad som händer om du har och om du inte har en framtidsfullmakt. Du kan läsa mer om vad som händer med en framtidsfullmakt i lagen om framtidsfullmakt, och vad som händer utan en framtidsfullmakt i föräldrabalken.

Utan framtidsfullmakt

Om du blir sjuk, skulle lida av en psykisk störning eller annat jämförbart förhållande, och därmed saknar möjlighet att själv ta hand om dina ekonomiska angelägenheter har närstående möjligheten att hjälpa till med ekonomi samt enklare rättshandlingar som är kopplade till vardagen (17 kapitlet 1 § föräldrabalken). Denna behörighet skulle kunna tillfalla ditt barn (17 kapitlet 2 § 2 punkten föräldrabalken). Dock gäller denna behörighet i mer begränsad omfattning än vad en framtidsfullmakt kan göra.

Om du sjuk, skulle lida av en psykisk störning eller annat jämförbart förhållande, och därmed saknar förmågan att kunna förvalta din egendom, bevaka din rätt etcetera kan du bli tilldelad en god man om det är tillräckligt, eller annars en förvaltare (11 kapitlet 7 § föräldrabalken). En god man eller förvaltare måste ansökas efter (11 kapitlet 15 § föräldrabalken). Du kan även bli tilldelad en förvaltare.

Med framtidsfullmakt

Om du blir sjuk, skulle lida av en psykisk störning eller annat jämförbart förhållande, och därmed inte kan ta hand om det fullmakten avser träder denne i kraft. Det är fullmaktshavaren (personen som får behörigheter, i ditt fall blir det ditt barn om du ger barnet behörigheter) som bedömer om en sådan situation har uppstått att fullmakten träder i kraft (9 § 2 stycket lagen om framtidsfullmakter). Det kan även prövas i domstol (9 § 2 stycket i lagen om framtidsfullmakter).

Svar

Om du behöver en framtidsfullmakt kan bara du själv avgöra. Om du blir sjuk, skulle lida av en psykisk störning eller annat jämförbart förhållande, och därmed saknar möjlighet att ta hand om dina ekonomiska angelägenheter, förvalta din egendom eller bevaka din rätt etcetera inträder olika situationer med eller utan en framtidsfullmakt.

Mina rekommendationer

Framtidsfullmakter ger dig större självbestämmandemöjligheter, och det är lättare att planera framtiden med en framtidsfullmakt (Regeringen). Jag skulle därför rekommendera dig att se över dina möjligheter att göra en framtidsfullmakt för att du ska ha möjlighet att kunna behålla kontrollen kring frågor som är av stor betydelse för dig. Om du vill ha hjälp med att skriva en framtidsfullmakt kan du få hjälp av någon av mina kompetenta kollegor, du kan läsa mer om det på Lawlines hemsida eller kontakta oss på 08-533 300 04.
Ronja WestlinRådgivare