Är en uppsägning som skickats via rekommenderat brev men inte uthämtats giltig?

2019-11-29 i Hyresavtal
FRÅGA
Hej! Jag skickade en skriftlig uppsägning av min hyresrätt med rekommenderad post, men brevet blev aldrig ens uthämtat. Jag har inte råd med eventuella dubbelhyror och vet inte vad jag ska göra. Skicka igen kanske? Snälla hjälp mig :'c
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid uppsägning av hyresavtal är att det ska ske skriftligen och genom delgivning enligt delgivningslagen (12 kap. 8 § första och tredje stycket jordabalken). Uppsägningen får dock skickas via rekommenderat brev om följande förutsättningar är uppfyllda:

1. hyresvärden bor i Sverige,
2. det inte handlar om en vräkning i enlighet med 12 kap. 42 § jordabalken, och
3. det inte handlar om en uppsägning av lokalhyresavtal från hyresvärdens sida enligt 12 kap. 58 § jordabalken
(12 kap. 8 § fjärde stycket jordabalken).

Uppsägning blir giltig när brevet överlämnas till posten adresserat till hyresvärdens vanliga adress. Det krävs alltså inte att brevet faktiskt kommit fram eller hämtats. Det avgörande är bara att man har kvittot på att det rekommenderade brevet lämnats till posten. Har du alltså kvar kvittot behöver du inte skicka ett nytt rekommenderat brev.

Vänligen,

Pegah Fazli
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Hyresavtal (1257)
2019-12-14 Ingen ångerrätt på hyresavtal
2019-12-14 Årlig höjning av hyran
2019-12-14 Kan jag ha två förstahandskontrakt i olika städer samtidigt?
2019-12-11 Hur lång är uppsägningstiden av hyreskontrakt?

Alla besvarade frågor (75604)