Är en tenta en allmän handling? Har jag rätt att begära ut den?

Hej,

har jag rätt att få se en tenta vid en yrkeshögskola då jag blivit underkänd?

De vägrar lämna ut den nämligen. Det är en utomstående aktör som har hand om tentan som är ett vinstdrivande aktiebolag och därför känner jag ännu mer att jag vill se tentan innan jag ska göra omtentan så att jag kan se vad jag gjort för fel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

En handling är enligt 2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen (TF) allmän om den förvaras hos en samt har inkommit till (6 §) eller upprättats hos myndigheten (7§).

Förvaras tentamen hos en myndighet?

För att vara allmän ska handlingen alltså vara förvarad hos myndigheten vid tidpunkten för din begäran. Handlingen behöver dock inte vara förvarad i vanlig mening. Det som är tillgängligt för myndigheten anses vara förvarat. Enligt rättspraxis ska uppgifter i frågor som ägs av myndigheten anses vara förvarade hos myndigheten, t ex ansökningar till kommunala jobb genom privata rekryteringsföretag.

Det leder mig till slutsatsen att om tentamen finns hos det privata bolaget, ska handlingen ändå anses vara förvarad hos högskolan (vilket ju är en myndighet). En handling som har förvarats hos myndigheten, men tillfälligtvis inte finns där anses nämligen ändå som förvarad hos myndigheten.

När är en tentamen upprättad?

En handling är upprättad när den har expedierats. Med expediering avses vanligen att handlingen skickas till en mottagare utanför myndigheten. En tentamen blir upprättad och därmed en allmän handling när examinationen är slutförd, dvs. då tentamenslistan har undertecknats av examinator. Din tentamen bör alltså vara upprättad.

Sekretess

Rättade tentor är som utgångspunkt allmänna handlingar som ska lämnas ut på begäran. I vissa undantagsfall kan dock frågorna i tentamina omfattas av sekretess. Så är fallet vid vissa standardiserade eller elektroniska tentor som skrivs i datasal och där provet t ex. består av en databas med en begränsad mängd återkommande frågor. Frågeunderlaget kan sekretessbeläggas med stöd av 17 kap. 4 § OSL om det kan antas att syftet med provet motverkas om uppgiften röjs.

Sammanfattningsvis utgör tentamen en allmän handling. Jag vet däremot lite för lite om utformningen av tentamen för att avgöra om frågorna omfattas av sekretess. Ett beslut om att inte lämna ut en handling är emellertid överklagbart. Beslutet överklagas Kammarrätten. För att överklaga krävs ett skriftligt beslut av en tjänsteman som har behörighet att fatta beslut i myndighetens namn. Du har alltid rätt att få ett sånt beslut och myndigheten ska dessutom upplysa dig om detta förhållande.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare