FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/10/2015

Är en skadeanmälan juridiskt bindande?

Hej när man har undertecknat en skadeanmälan från ett försäkringsbolag är det juridiskt bindande mvh åsa

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår inte riktigt vad det är du har skrivit under. Är det du som försäkringstagare som har skrivit under en skadeanmälan eller har du tagit på dig skadeståndsansvar gentemot någon annans försäkringsbolag? Kommentera gärna och beskriv situationen utförligare så kan jag hjälpa dig vidare.

Om det rör sig om ditt eget försäkringsbolag och du till exempel lämnat en fullmakt är den absolut juridiskt bindande men du kan också återkalla fullmakten om du skulle vilja det.

Om det är det andra fallet att du har tagit på dig ansvar för t.ex. en olycka som har skett så kan du mycket väl vara bunden av detta. Därför brukar ens egna försäkringsbolag avråda från att skriva under något där du tar på dig ansvar utöver gällande skadeståndsrätt.

Hoppas att det ger lite svar på din fråga. Kommentera som sagt gärna så hjälper jag dig vidare.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare