Är en sambo medskyldig till den andra sambons skulder?

Hej!Jag har en sambo och vi äger ett hus tillsammans.Sambon är egen företagare , enskild firma.Om hen skulle få t ex skatteproblem med firman och jag har hjälpt hen med administrationen , är väl inte jag medskyldig?Eller hade det istället varit bättre att hen skött allt själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret på din fråga är; nej, du är inte ansvarig för skulderna/skatteproblemen som uppkommer i din sambos enskilda firma. Enligt huvudregeln för makar, som också gäller på samboförhållanden, så svarar en sambo endast för sina egna skulder 1 kap. 3 § ÄB. Trots att ni är i ett samboförhållande ses du och din sambo som två självständiga ekonomiska enheter.

Det är svårt att ge ett rakt svar på din andra fråga i och med att det inte framgår vilka typer av administrativa uppgifter som du hjälper till med. Det är min uppfattning att bästa tillvägagångsättet vore att lämna de "tyngre" administrativa jobbet, exempelvis deklarationer och annat som rör transaktioner till din sambo.

Hoppas finner detta svar hjälpsamt!

Vänliga hälsningar, Josef Lindström habta

Josef Lindström HabtaRådgivare