Är en muntlig fördelning av arvet tillåtet?

Hej,

min bror visste att han var dödssjuk och inte skulle överleva. Han önskemål var att 60 000 kr från livförsäkringen skulle gå till mig och 100 000 till föräldrarna, resten till frun och barnen. Han uttryckte önskemålet framför alla parter och vi sa att det skulle bli så. Frun har nu i flera år tid vägra betala den delen, hon har vid flera tillfällen sagt att hon ska göra det, tagit kontonr men sedan struntat i det. Vad gäller? Räknas det som muntligt avtal? Kan vi göra något för att få ut pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Ett testamente får inte vara muntligt - förutom i nödfall
Tyvärr är det så att ett testamente, det vill säga där en person uttrycker vad som skall hända med hans tillgångar då han går bort, inte är giltigt såvida det inte är skriftligt. Man kan alltså inte utforma ett testamente muntligt förutom i ett speciellt fall då det kallas "muntligt nödtestamente". Ett sådant testamente fick dock enbart äga rum om din bror var förhindrad att upprätta ett vanligt skriftligt testamente som uppfyllde formkraven, 10 kap. 3 § Ärvdabalken. För att hans önskemål ska vara att betrakta som ett muntligt nödtestamente krävs det även att syftet med samtalet var att upprätta ett sådant testamente och det ska ha funnits två vittnen på plats vid tillfället.

Viktigt att notera är också att om din bror under tre månaders tid, efter att detta munliga nödtestamente ägt rum, varit kapabel till att skriva ett vanligt testamente så blir detta testamente ogiltigt.

Sammanfattning
Slutsatsen på din fråga bli därmed att om din brors önskemål hade formen av ett muntligt nödtestamente, vilket jag tyvärr inte får bilden av att det låter som, så har ni rätt till era pengar. Annars har ni tyvärr inte det eftersom muntliga avtal om din brors kvarlåtenskap inte är bindande.

Är det att räkna som ett muntligt nödtestamente kan ni alltid vända er till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Mer om det kan du läsa HÄR.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och skulle du undra något annat är det bara att höra av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare