Är en hyresrätt samborna tidigare bott tillsammans i samboegendom?

Hej!

Efter att ha varit förlovade, men särboende, ett par år så flyttade jag och min tjej för två år sedan tillsammans in i en hyresrätt. Hyresrätten fick vi genom att jag bytte till mig den mot min tidigare hyresrätt på annan ort.

Efter ett år i hyresrätten så ville vi flytta till något större och vi köpte därför en bostadsrätt. Hyreslägenheten hyrde vi tillsvidare ut.

Nu ska vi dessvärre separera.

Jag har ingen ekonomisk möjlighet att bo kvar i bostadsrätten och avser därför att flytta tillbaka till hyresrätten. Min sambo hoppas ha råd att köpa ut mig och bo kvar i bostadsrätten. Det är enbart jag som står på hyreskontraktet medan vi äger bostadsrätten till lika delar.

Vi har inget samboavtal och frågan som vi vill ha klarlagd är om hyresrätten ska ses som gemensam och tillsättas ett ekonomiskt värde eller inte. Min sambo tjänar i sammanhanget dubbelt så mycket som mig.

Min sambo anser att hyresrätten bör ses som gemensam och att den därmed ska ingå i bodelningen och ges ett ekonomiskt värde. Jag anser att hyresrätten är min och därför inte ska ingå i bodelningen och inte heller ges ett ekonomiskt värde.

Hur ser ni på saken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 3§ Sambolagen står följande: "Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning"

Det är samboegendomen som delas lika mellan samborna när de separerar. Eftersom ni inte längre bor i hyresrätten är den endast samboegendom om den förvärvats för gemensamt bruk. Utifrån omständigheterna du nämner verkar det som att ni båda flyttade in i lägenheten i nära anslutning till att du bytte till dig den vilket ger skenet av att du bytte till dig den för att ni tillsammans skulle bo där.

Jag kan inte ge ett definitivt svar på huruvida hyresrätten är samboegendom eller inte. Om du förvärvade den i syfte att ni båda skulle bo där är hyresrätten samboegendom, om du förvärvade den för att du själv skulle bo där är hyresrätten inte samboegendom. Eftersom ni hade ett förhållande sedan innan och båda flyttade in i lägenheten efter att du bytte till dig den verkar det troligt att du förvärvade hyresrätten i syfte att ni skulle bo där gemensamt och att hyresrätten därför ska vara samboegendom.

Även andra omständigheter som t.ex huruvida du tagit emot hyran från hyresrätten efter att ni flyttade ut eller ni hanterat detta tillsammans kan hjälpa att belysa om hyresrätten ska vara samboegendom eller inte. Men främst är syftet med hyresrätten vägledande.

Skulle det uppkomma en tvist om denna hyresrätt och du behöver professionell juridisk hjälp i processen kan vi på Lawline hjälpa dig. Maila mig på eric.nilsson@lawline.se så återkommer vi med offert.

Eric NilssonRådgivare