Är en hyresgäst skyldig att åtgärda borrhål vid utflyttning?

Hej,

jag har flyttat ut från en lägenhet jag hyrt från och med augusti -17. Den var nybyggd när jag flyttade in. När jag flyttade ut för några dagar sedan fanns det kvar 5 skruvhål från där jag haft en väggklocka och en gardinstång. Ett skruvhål från väggklockan och 4 från gardinstången. Inga "överflödiga" skruvhål har gjorts. Hyresvärden yrkar på att göra avdrag från depositionen pga skruvhålen. Han har väl ingen rätt att göra det eftersom att skruvhålen är "normalt slitage"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga behandlas utifrån 12 kapitlet Jordabalken (JB).

Som hyresgäst är du skyldig att väl vårda lägenheten med vad därtill tillhör (12 kapitlet 24 § första stycket JB). Du är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom ditt vållande.

En skada på lägenheten som uppkommer genom normalt slitage är du däremot inte skyldig att ersätta. Bedömningen om en skada har uppkommit genom normalt slitage eller inte görs i det enskilda fallet. I praxis har man vanligtvis betecknat skruvhål som normalt slitage om de inte är för stora eller om det inte finns för många hål, se NJA 1987 s. 668. I rättsfallet hämtade Högsta domstolen yttranden från Hyresgästernas Riksförbund (nuvarande Hyresgästföreningen) som ansåg att hålen skulle anses vara en naturlig följd av nyttjandet av en lägenhet. Med tanke på detta ska du inte behöva betala för hållen du har borrat.

Dessutom, då lagen är tvingande till hyresgästens förmån (12 kapitlet 1 § femte stycket) kan inte hyresvärden skriva i avtalet att din vårdplikt som hyresgäst ska omfatta även normalt slitage. Ovan skrev jag att borrhål anses vara normalt slitage, vilket betyder att du har enligt lagen ingen skyldighet att åtgärda hålen. Då du skrev i din fråga att inga överflödiga hål har gjorts utgår jag från att de hålen som du har gjort ska anses vara normalt slitage.

Vårat tips är att kontakta din hyresvärd och förklara vad som gäller enligt lagen. Om det är så att hyresvärden fortfarande yrkar på att göra avdrag från depositionen så rekommenderar vi att vända dig till hyresnämnden. Denne kan medla mellan dig och din hyresvärd om ni inte på egen hand kan komma överens om vem som ska stå för skadan.

Hälsningar,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare