Är en hyresgäst bunden av ett hyreskontrakt och kan detta sägas upp i förtid?

Hej!

Ska hyra ut min lägenhet från april tillochmed augusti. Nu är det en tjej som vill hyra min lägenhet och det jag är orolig är om hon skulle få ett förstahandskontrakt innan april. Vad skriver man i kontraktet för att man inte ska kunna bryta det pågrund utav en sådan anledning. Jag vill vara säker på att hon hyr min lägenhet som hon säger trots att hon skulle få ett förstahandskontrakt innan andrahandskontraktet börjar att gälla.

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att ett hyresavtal ska hållas. Både du och hyresgästen är därför bundna av kontraktet. Detta betyder att hyresgästen inte kan bryta kontraktet utan anledning, utan hon måste följa reglerna i 12 kap. jordabalken angående hyresförhållanden.

Även om hyreskontraktet är bestämt ifrån april-augusti så kan hyresgästen alltid säga upp hyresavtalet att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen. Hyresgästen är alltså inte tvungen att stanna kvar i lägenheten ända tills augusti, men hon måste beakta uppsägningstiden på tre kalendermånader (12 kap. 5 § första stycket jordabalken).

Det går inte att avtala om sämre villkor för hyresgästen. Ni kan alltså inte komma överens om att uppsägningstiden ska vara längre för henne, eller att hon är bunden hela tiden till augusti. Detta eftersom reglerna i 12 kap. jordabalken är tvingande till hyresgästens förmån (12 kap. 1 § femte stycket jordabalken).

Du som hyresvärd kan alltså inte försäkra dig om att hyresgästen kommer bo kvar hela tiden fram till augusti. Däremot kan du vara säker på är att hyresgästen måste meddela dig tre månader innan hyreskontraktet upphör.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare