Är en gåva till barnbarn ett förskott på arv?

Är penninggåva till barnbarn förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i ärvdabalken (ÄB).

Är en gåva till barnbarn ett förskott på arv?

När det kommer till förskott på arv så är utgångspunkten att det som bröstarvingar får av sina föräldrar ska anses vara ett förskott på arv om inget annat finns föreskrivet (6 kap. 1 § ÄB). Vad gäller barnbarns rätt att ärva sina mor- och farföräldrar så ärver de enbart i de fall att deras föräldrar gått bort (2 kap. 1 § ÄB). En penninggåva som far- eller morföräldrar ger till sina barnbarn ska således inte anses som ett förskott på arvet.

Är det däremot så att man vill att gåvan ska utgöra ett förskott på ett framtida arv så är det möjligt att i samband med gåvan upprätta villkor som föreskriver detta (6 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och att mitt svar var till hjälp

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare