Är en bevittnad kopia av testamente giltig?

Hej! Min fråga gäller ett testamente som det bara finns en bevittnad kopia på kvar. Vid en tidigare bouppteckning fanns ett bevittnat original som kopierades och skickades till skatteverket vid godkännande av bouppteckningen. Originalet finns idag inte att hitta så min fråga är om kopian är giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Här är tre termer som kan vara bra att känna till:

Legal arvinge = den som ärvt om ett giltigt testamente inte finns

Testamentstagare = den som ärver enligt ett testamente

Testator = den som upprättat testamentet

Inledningsvis kan sägas att ett testamente är giltigt även om det försvunnit, förutsatt att det möter de formkrav som uppställs i lag (10 kap. ärvdabalken). Dock behöver testamentstagarna bevisa att ett testamente upprättats. Det kan de göra med den bevittnade kopian. Emellertid har en testator alltid rätt att återkalla sitt testamente. De legala arvingarna kan alltså på denna grund klandra testamentets giltighet. Om de väljer att göra det måste testamentstagarna bevisa att anledningen till att testamentet inte går att hitta inte är att det återkallats. Nedan följer en längre utläggning.

Återkallelse av testamente

En fråga som bör ställas är varför testamentet inte går att hitta. En anledning skulle nämligen kunna vara att det förstörts. Det skulle var ett tydligt tecken på att din vän återkallat testamentet och att det därav är utan verkan (10 kap. 5 § ärvdabalken). Om testamentet återfinns skulle det likaså kunna vara överkryssat, ha stora fåror eller liknande. Då brukar ett testamente anses återkallat. Även om ett nytt testamente upprättats kan det gamla anses återkallat.

Ett testamente kan också återkallas på andra sätt. Av lagen krävs att testatorn "otvetydigt givit tillkänna att förordnandet ej längre var uttryck för hans yttersta vilja" (10 kap. 5 § ärvdabalken). Här framgår alltså att det inte räcker med att din vän bara ändrat sig. Han måste tydligt ha visat det utåt. Fråga är dock hur tydligt det bör göras?

I rättsfallet NJA 1943 s. 622 sa en man åt sitt hembiträde att förstöra hans testamente. Det förstördes aldrig men Högsta Domstolen (HD) kom ändå fram till att testamentet återkallats. I rättsfallet NJA 1974 s. 646 sa en kvinna att hon inte önskade att vissa testamentstagare "skulle ha hennes pengar". Det fann HD inte vara en giltig återkallelse. Rättsfallen tycks alltså peka på att det krävs en konkret uppmaning att ändra i eller återkalla ett testamente.

Slutsatsen är att ett testamente kan återkallas på många sätt. Det är därför inga svårigheter att återkalla ett testamente och det kan testatorn göra ensam utan krav på vittnen. Vad testamentstagarna behöver göra gällande är att det försvunnit eller förstörts av misstag.

Testamentstagarna har bevisbördan

När ett testamente inte går att hitta kan det som sagt bero på att det återkallats. I rättsfallet NJA 1960 s. 227 placerade HD bevisbördan på testamentstagarna. Det betyder för det första att de behöver bevisa att ett testamente upprättats. Det borde inte vara särskilt svårt eftersom det finns en bevittnad kopia på det och dess innehåll. För det andra behöver testamentstagarna bevisa att det försvunnit eller förstörts av misstag. Det vill säga att dess frånvaro inte beror på att det återkallats.

Är kopian gjord efter testatorns död betyder det att testamentet inte försvunnit eller förstörts av testatorn. Då har testatorn inte återkallats testamentet på det sättet och kopian är giltig. Emellertid kan testamentet ju vara återkallat på annat "otvetydigt sätt". Men då hamnar bevisbördan på den som hävdar det. Du har inte skrivit något om det så det är kanske osannolikt att det skett.

Är kopian gjort innan testatorns död kan anledningen till att testamentet inte går att hitta vara att det återkallats. I så fall är inte heller kopian giltig. Här måste i så fall testamentstagarna visa på att testamentet inte återkallats. Det kan de till exempel göra genom att närstående till testatorn hörs som vittnen. Även när testamentet är upprättat kan tala för att det inte är återkallat. Till exempel om det upprättades nära inpå testatorns bortgång.

Sammanfattningsvis kan sägas att om de legala arvingarna klandrar testamentet så kommer det högst sannolikt bli en bevisfråga om varför det inte går att hitta. Här behöver då testamentstagarna lägga fram övertygande bevisning för sin sak. Klandrar de legala arvingarna testamentet kommer domstol avgöra dess giltighet. Vad som kan bevisas kommer då bli avgörande, oavsett vem som egentligen har rätt. De legala arvingarna ärver också om testamentstagarnas bevisning inte är övertygande nog.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny.

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare